Spring til indhold (tryk på Enter)
Røde Kors Hovedstaden

Butikken på Gammel Kongevej sælger cool genbrug, og fællesskabet mellem de unge frivillige skaber en helt særlig stemning i det lille butikslokale.

 

Scroller du ned af Instagramprofilen Nummer_82, tror du ikke med det blotte øje, at det er en Røde Kors butik. Men det er det. Det er en Røde Kors butik, hvor unge sælger tøj målrettet til andre unge.

Fællesskab om alt fra indretning til Instagram

Der er mange måder at være ung på, hvilket også afspejler sig blandt de frivillige i butikken på Gl. Kongevej 82. Både i alder, uddannelse, baggrund og interesser. Fælles for dem alle er, at de er en del af Nummer 82, som danner rammerne for et ungt fællesskab. Det er ikke bare en genbrugsbutik. Her er alt fra fællesspisning og quizaftener til hyggestrik og kaffe. De unge driver butikken og står for alt fra indretning til Instagram.

”Du kan sagtens sidde og hækle og høre musik, hvis det er det du har lyst til. Og det er dig, der bestemmer hvilken musik der skal være i højtaleren. ” fortæller butiksleder Isa om den medinddragelse der er i butikken.

Isa er frivillige leder sammen med Nina. De har tidligere også været frivillige i butikken, men står nu for det mere administrative og praktiske, som gør at der er styr på butikken.

”Og vigtigst af alt, at der altid er gode snacks til de frivillige” griner Isa.

Socialt sammenhold giver overskud

Selvom de unge kvinder på 22 og 32 år nu leder butikken, er de stadig en del af det sociale fællesskab. Dengang Nina startede var det især på grund af det sociale, da hun lige var flyttet til storbyen. Hun fortæller, at mange frivillige starter af samme grund, som hun selv gjorde.

Følelsen af at være en del af et fællesskab er vigtig for at fastholde de frivillige. Derfor opfordrer Isa til, at de frivillige tager vagter sammen, så de ikke står mutters alene en hel vagt. Det gælder også selvom der er huller i vagtplanen.

Det er også de to butiksledere, som sammen med deres hold har fået butikkens Instagram profil til at shine, som en hvilken som helst anden tøjbutik. Her fokuserer de mest af alt på, hvad de selv synes er fedt. Det giver god mening når de selv er en del af målgruppen. Den modebevidste instagramprofil har tøjet i orden, som en hvilken som helst anden tøjbutik. Profilen har over 2.000 følgere, hvilket er en god sjat taget i betragtning at butikken måler cirka 60 kvadratmeter.

Det er altså begrænset, hvor meget tøj der kan være i butikken, men det gør at alt tøjet er nøje udvalgt. Og

selvom kvadratmeterne er få er der stadig plads til hygge i hjørnet, hvor der står to bløde lænestole.

Medbestemmelse giver ansvarsfølelse

Der er meget frie tøjler fra Røde Kors side af, hvilket også er grunden til at Nummer 82 ikke er, som de fleste genbrugsbutikker. På den måde bestemmer de unge mennesker selv, hvordan butikken skal se ud, hvilket resulterer i mere ansvar.

Isa og Nina fortæller også, at det hele bare er lidt sjovere når der ikke nogle, som står med en løftet pegefinger. Hvis man spørger de to unge kvinder, hvor mange timer de ligger i butikken i måneden, har de ikke noget klart svar.

”Det svinger selvfølgelig meget. Men alt i alt synes vi begge det er sjovt og hyggeligt. Derfor bruger vi også en del tid på det. ”

Derudover er de enige om, at det giver dem meget, at give til andre. Det er en god følelse. Både at de kan facilitere det fællesskab, som er blandt de unge mennesker i butikken, men også indtjeningen i butikken der hjælper medmennesker i Hovedstadsområdet.

Følg med

Nummer 82 er knivskarpe til Instagram, hvor de ofte poster billeder af nyeste items i butikken. 

Følg butikken på Instagram